BRG13219270120001 KERET. Bilde via uboat.net.

1927 DS KERET (BRG132192701)

warsailors

Type:

Dampskip, stykkgods
steam ship, general cargo.

Off. nr.:

1927/04

Bnr (Sno).:

Bygger (yard):

Atliers & Chantiers de la Seine Maritime & Companié, Le Trait, Frankrike.

Eier (owner):

Det Norsk-Russiske D/S A/S, Bergen.

Disponent (manager):

Det Bergenske Dampskibsselskab, Bergen.

Klasse (Class).:

Lloyd’s +100A1

Tonnasje (Tonnage):

2.425 tdw, 1.718 brt, 1.002 nrt.

Dimensjoner (size):

L: 251,8’-B: 39,2’-D: 16,1’.

Lasthåndtering

Kallesignal (Call sign):

LGDM / LDRC

Fremdrift (propulsion):

1 stempel dampmaskin (steam reciprocating), triple exp. 3-sylinder, syl. diam.: 18,0”–30,0”–50,0”, slag/stroke: 39,0”. 167 NHK. Bygget av Atliers & Chantiers de la Seine Maritime & Companié, Le Trait, Frankrike.

Fart/forbr.(speed/cons.):

9,0 knop

Hjelpemaskineri (aux):

Tot. el. kraft (el. power):

Kjeler (boilers):

2 dampkjeler (boilers) hver med 2 fyrganger. Samlet heteflate 2.758 ft2. Arbeidstrykk 180 psi. Bygget av Atliers & Chantiers de la Seine Maritime & Companié, Le Trait, Frankrike.

Bemanning (crew):

Historikk:

1927 Bygget som KERET av Atliers & Chantiers de la Seine Maritime & Companié, Le Trait, Frankrike for Det Norsk-Russiske D/S A/S (Det Bergenske Dampskibsselskab), Bergen.
1928 Solgt i mai til Det Bergenske-Russiske D/S A/S (
Det Bergenske Dampskibsselskab), Bergen.
1933 Solgt i februar til
Det Bergenske Dampskibsselskab, Bergen.
1940 WW II–Nortraship ble managers i april.
1940 Torpedert og senket 22/08 av den tyske ubåten U 37 (Kapitänleutnant Victor Oehrn), i posisjon 54.16N-23.08V mens hun var på reise fra North Shields, England via Methil, Scotland til Sydney, Nova Scotia, Canada i ballast. 13 mann omkom. De sju overlevende ble tatt opp neste dag av den britiske DS TRIDENT av Newcastle og landsatt 30/08 ved Sydney, Cape Breton, Nova Scotia, Canada.

Rapport fra Kaptein Knut Knutsen.
Torsdag 22. august. Liten NV bris og litt sjø. Kl. 12.00 var skibets posisjon N 54 34 N, W 20 14. Kl. 23.10 da vi var omtr. på 54 16 N, 23 08 V, ble skibet truffet av en torpedo i akterskibet mellem nr. 3 og nr. 4 rummet og begynte straks å synke. Da eksplosjonen inntraff var kapteinen, 2. styrmann Torp og rormann Vedvik på broen, mens lettmatros S. Dahl var på utkik på øvre bro. Disse fire gikk straks til babord livbåt og begynte a fire den av. Skibet var allerede sunket så akterskibet var under vann og begynte a ta babord slagside. Disse fire, samt 1. styrmann Flem som nå var kommet til, gikk straks i båten, huket ut taljene og begynte a skyve båten klar av davitene. Herunder huket akterste davit seg fast i båten så denne kantret. To mann hoppet overbord, og to andre hoppet opp på flåten som var plaseret på maskin skylightet. Kapteinen holdt fast i båten og ble dradd under med denne, men båten kom snart fri og fløt opp. Vi så da skibet stå vertikalt i sjøen med baugen opp. Herunder falt skorstenen ned og likeså brobygningen. Da skorstenen falt ned ble 1. styrmann Flem truffet på skulderen av den mens han lå på flåten. Det tok om trent 1 1/2 minutt skibet ble rammet av torpedoen inntil det sank. Kapteinen kom seg opp pa kjølen av den kantrete livbåt og ropte til de andre at de skulle komme over til båten. Jungmann Vedvik kom da bort, også 2. styrmann Torp og kokk Kristiansen. Kokken var uten klær og hadde en rift i høire hofte samt var såret i venstre skulder. Ubåten passerte oss med stor fart og spurte hvilket skib det var, hvilket vi oppga. Vi så da raketter bli avfyret fra en av flåtene, og vi begynte a rope til dem at de matte forsøke å komme over til oss med flåten . Samtidig begynte vi a padle fremover med hjelp av noe vrakgods inntil vi fikk fatt på noen årer som fløt opp, og som vi da brukte, samtidig som de andre rodde mot oss. Etter ca. 2 timers arbeide kom vi sammen. Vi fant at begge flåtene var der med 1. styrmann Flem, matros Jamtø og lettmatros Dahl. Vi gikk straks i gang med a rette opp båten, og da det var gjort begynte vi å lense den og samle sammen inventaret, hvilket vi fant med unntagelse av kompasset som var glitt tapt. Etter a ha holdt på en stund og øse båten, fant vi at det var umulig a ta den lens, og ved unders0kelse av båten fant vi at den hadde 2 huller ved akterstevnene. Vi gikk i gang med a reparere skaden og fikk båten lens. Alt utstyret på flåten ble tatt ombord på båten og vi rigget opp mast og seil. Vi tok en av flåtene på slep inntil det lysnet av dag, og vi så at båten var i god stand. Da lot vi flåten gå og satte kursen østover. Da alle var våte etter å ha vært i sjøen, tok vi av oss de våte klærne, og fikk tørre tepper omkring oss samt oljeklær. Etter a ha talt de overlevende fant vi at 13 mann var omkommet. Klokken 10 så vi et skib forut om styrbord, og vi styrte nedover mot det. Det viste seg at skibet var s.s. TRIDENT av Newcastle. Vi ble tatt ombord kl. 11.15 og fikk den best mulige behandling. Ble landsatt i Sydney, C. B. den 30te august. Da skibet sank sa hurtig fikk vi ikke tid til a bjerge skibets papirer og dagbøker, så at disse gikk tapt.

History in English:

1927 Built as KERET by Atliers & Chantiers de la Seine Maritime & Companié, Le Trait, France for Det Norsk-Russiske D/S A/S (Det Bergenske Dampskibsselskab), Bergen. Launched 08/02, completed in February.
1928 Sold in May to Det Bergenske-Russiske D/S A/S (Det Bergenske Dampskibsselskab), Bergen.
1933 Sold in February to Det Bergenske Dampskibsselskab, Bergen.
1940 WW II–Nortraship became managers in April.
1940 Torpedoed and sunk 22/08 by the German submarine U 37 (Kapitänleutnant Victor Oehrn), in position 54.16N-23.08W whilst on a voyage from North Shields, England via Methil, Scotland to Sydney, Nova Scotia, Canada in ballast. 13 men lost. The seven survivors were taken up the next day by the British SS TRIDENT of Newcastle and landed 30/08 at Sydney, Cape Breton, Nova Scotia, Canada.

Kilde: DnV, Lloyd’s, Starke, Sjøforklaringer fra 2 Verdenskrig, ubåt.net, forlis 1940, boka Bergenske av Dag Bakka Jr.
Samlet og bearbeidet av Steinar Norheim
Sist oppdatert: 01/11-2021 (SN)